آینه کاری

: تهران بزرگراه آیت الله سعیدی شهرک صنعتی چهاردانگه خیابان ۲۴ کوچه راش پلاک ۷ کد پستی ۳۳۱۹۱۳۵۳۷۴ تلفن ۹۱۰۸۲۰۱۵-۰۲۱ تلفن همراه ۰۹۱۲۰۷۳۹۳۸۹

آینه کاری

۱۵ بازديد

 آینه کاری مدرن و سنتی  نوعی تزئیین داخلی است که با چسباندن قطعه های آینه در کنار یکدیگر تشکیل می شود. آینه کاری یک هنر سنتی بسیار زیبا است که در اشکال مختلفی به نمایش در آورده می شود. اگر شما نیز قصد انجام آینه کاری را دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با این موضوع ما را تا پایان این مطالب همراهی کنید:

کاربرد آینه کاری در معماری

در زمان گذشته به خصوص در دوره قاجاریه و زندیه از این هنر استفاده های زیادی می کردند. بیشترین استفاده از این هنر در زمان گذشته در قاب پنجره ها، آلاچیق ها، ستون ها، سقف ها، دیوارها  و… بوده است. در زمان گذشته و در حال حاضر استفاده از این طرح سنتی موجب زیبایی بسیار زیادی در محیط های داخلی شده است، از این رو طرفداران زیادی دارد. حرم شاهراغ در شیراز یکی از بناهای تاریخی است که در آن به طور گسترده از آینه کاری استفاده شده است. در حال حاضر از این هنر در ورودی تالارها، باغ ها، استخرها و… استفاده می کنند. به طور کلی از آینه کاری جهت بزرگ تر نمایش دادن فضا و ایجاد روشنایی بیشتر استفاده می شود. در گذشته نیز هدف از آینه کاری، همین مورد بوده است.

اولین بار آینه کاری ستون وسط پذیرایی  جهت تزئین و زیبایی در خانه شاه طماسب صفوی در قزوین به کار گرفته شد. از این هنر بسیار زیبا نیز برای تزئین کاخ ها و عمارت های سلطنتی نیز استفاده های زیادی می کردند، از جمله معروف ترین این کاخ ها که در زمان گذشته مورد آینه کاری قرار گرفت می توان به آینه خانه واقع در اصفهان اشاره نمود. دیوار، سقف، سالن پذیرایی، ستون های این کاخ با تکه های کوچک آینه تزئین شده است.

 آینه کاری به چه دلیلی انجام می شود؟

آینه کاری یکی از راه های طراحی ودیزاین دکوراسیون داخلی است. قیمت آینه کاری دیوار پذیرایی همان طور که پیش نیز بیان کردیم، در بسیاری از منازل جهت زیباکردن فضای داخلی، ایجاد نورپردازی و بازتر نشان دادن فضای خانه به کار می رود. با آینه کاری می توان زیبایی دکوراسیون را تا حدود بسیار زیادی افزایش داد. نوع لوزی این هنر نزد مردم بیشتر از انواع دیگر دارای محبوبیت است. اگر شما قصد دارید دکوراسیون داخلی منزل خود را با انجام کارهای کم هزینه تغییر دهید، حتما از آینه کاری استفاده کنید.

روش آینه کاری

افرادی که در زمینه آینه کاری مهارت دارند، این اقدام را طی چندین مرحله انجام می دهند. این مراحل عبارتند از:

  1. ابتدا طرح مورد نظر توسط معمار، طراح یا شخص آینه کار مشخص می شود.
  2. سپس کاغذ الگو را سوزنی می کنند و محلی که قرار است طرح به اجرا در آورده شود، می گذارند و آن را گرده زنی می کنند.
  3. پس از قرار دادن کاغذ، با استفاده از قطعات آینه هنر آینه کاری را روی محل مشخص شده انجام می دهند.
  4. برای چسابدن آینه از چسب مخصوص بنکس، گچ نرم و سریش استفاده می شود.
  5. پس از نصب تکه های آینه ممکن است آینه کاری دارای فرورفتگی یا برجستگی باشد که این امر توسط افراد ماهری مانند گچ برها قابل برطرف شدن است.
  6. پس از انجام تمام مراحل می توان با استفاده از شیشه پاک های مخصوص یا روزنامه آینه را به خوبی تمیز کرد.

 

 

برای انجام عمل آینه کاری سعی کنید حتما از معمار یا افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید؛ چرا که ریسک این کار بالا است و ممکن است زمان نصب دچار مشکل شوید و خسارات زیادی به بار بنشیند. معمار یا افرادی که در این زمینه تخصص دارند، قبل از شروع کار ابتدا طرح مورد نظر را روی یک کاغذ در می آورند و پس از مطابقت آن با دکوراسیون داخلی، اقدام به نصب آن می کنند. ضخامت آینه برای آینه کاری یک میلی متر است، اما طبق تحقیقات انجام شده از آینه هایی با ضخامت دو میلی متر برای این امر نیز استفاده کرده اند.

آینه کاری مدرن

هنگام انجام هنر آینه کاری از تجهیزات و وسایل مختلفی استفاده می شود تا یک طرح زیبا و جذاب به نمایش در آورده شود. مهم ترین این تجهیزات چسب آینه، خط کش، میز زیر دستی، گچ نرم و… است که در آینه کاری لوزی، جورچین، مدرن، کلاسیک، هندسی، حجمی، آنتیک، گل و بوته و آینه کاری کهنه کاری به کار گرفته می شود. همه انواع گفته شده امروزه بسیار رایج هستند، اما در این میان آینه کاری لوزی و مدرن جزء محبوب ترین آینه کاری ها به حساب می آیند.

مدل های آینه کاری

می توان آینه کاری را روی دیوارهای سیمانی، گچی، رنگ روغنی، سرامیکی، MDF، کاه گل، فلزی و چوبی با اشکال لوزی، مربعی قطری، دایره ای، جورچین و هندسی به بهترین نحو در آورد. به کار گیری آینه کاری در هر خانه ای باعث نورپردازی بهتر و باز شدن فضای خانه می شود، همچنین انجام این عمل باعث افزایش شادابی در خانه نیز می گردد. زمانی که قصد تمیز کردن آینه را دارید، می توانید از شیشه پاک کن یا سرکه و آب استفاده کنید. اما در صورت تمیز نشدن می توانید از روزنامه استفاده کنید. با آب خالی نیز می شود آینه را پاک کرد، اما اگر آینه دارای چربی باشد نیاز است که علاوه بر آب از روزنامه نیز استفاده شود. زمان نصب آینه کاری علاوه بر چسب مخصوص می توان از سیمان سیاه یا سیمان سفید استفاده نمود؛ چرا که چسبندگی سیمان نیز بسیار بالا است.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.